Tiistaina posti toi minulle Suomen toiseksi tärkeimmän
kasvatusalan julkaisun. Uusimman Kasvatus-lehden pääartikkelin otsikko sai
huomioni välittömästi: ”Lämmin opettaja-oppilassuhde edistää kouluun
sitoutumista” (Muhonen, Vasalampi, Poikkeus jne. 2016, 112).
Kouluun sitoutuminen sai ensimmäisessä
mielikuvassani varsin kapean merkityksen synonyymille koulussa pysymiselle.
Todellisuudessa kouluun sitoutuminen on
moniulotteinen käsite ja artikkelin tekijät valottavatkin keskeisiä määritelmiä
eri tutkijoiden näkökulmista. Pääasiassa kouluun
sitoutumisella kirjoittajat tarkoittavat ”oppilaan omia valintoja,
arvostamista ja arvojen mukaista toimintaa käytännön koulutyössä”. Kirjoittajat
toteavat: ”[Kouluun sitoutuminen] muodostaa kokonaisuuden yhdessä
oppimismotivaation, sosiaalisten taitojen ja opiskelutaitojen kanssa. Kouluun
sitoutuminen näkyy yleensä henkilön myönteisenä suhtautumisena koulunkäyntiin,
opintoihin suunnattuna energiana tai sitoutumisena koulutehtävien
suorittamiseen tai tiettyyn oppiaineeseen.”
Kirjoittajat
tuovat esiin tutkimustuloksensa siitä, että oppilaan kouluun sitoutumiselle on
suuri merkitys se, kuinka lämmin on opettajan ja oppilaan välinen suhde.
Opettajan oppitunneilla kokemilla tunteilla, oppilaan koulutustavoitteilla ja
koulun ulkopuolelta saadulla tuella on positiivinen yhteys toisiinsa. Opettajan
myönteiset tunteet tuottavat vahvaa kouluun sitoutumista, kun taas kielteiset
tunteet ovat yhteydessä alhaiseen sitoutumiseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat,
että opettajan ja oppilaan väliset ristiriidat vähensivät oppilaan koulutyöstä
kokemaa merkityksellisyyttä.
Mikä
sitten auttaa lämpimän suhteen luomisessa? Keskeinen
tekijä on hyvä vuorovaikutussuhde, johon tarvitaan aikaa ja pitkäkestoisia ja
syviä opettaja-oppilassuhteita. Opettajalla, joka opettaa monia vuosia
peräkkäin samaa ryhmää, on paremmat edellytykset lämpimän suhteen luomiselle
kuin vuosittain uutta ryhmää opettavalla opettajalla. Erityisen haasteelliseksi
tilanne muuttuu oppilaan siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Oppilaan pitäisi
luoda uusi suhde moniin aikuisiin seitsemännen luokan alussa, ja opettajan
pitäisi luoda suhde moniin uusiin oppilaisiin.
Huomaan,
että minun on taas tässäkin asiassa oltava kiitollinen siitä, että olen käynyt
steinerkoulun ja olen nyt opettajana steinerkoulussa. Tavoite
kahdeksanvuotisesta luokanopettajavaiheesta toteutui omana kouluaikanani ja
olen siitä ikuisesti kiitollinen. Monet perusasteella minua opettaneet
opettajat opettivat minua lukiossakin. Nyt opettajana olen kiitollinen siitä,
että olen saanut opettaa joitain luokkia jo kuudennesta luokasta eteenpäin aina
ylioppilaskirjoituksiin asti. Parhaimmillani olen opettanut äidinkieltä ja
kirjallisuutta jollekin luokalle kokonaista kahdeksan vuotta. Voin sanoa
tuntevani oppilaani ja opiskelijani hyvin juuri siksi, että olen saanut
tutustua heihin monen vuoden ajan ja luoda toivottavasti lämpimän
vuorovaikutussuhteen heihin – näin ainakin omasta näkökulmastani.
Jäin
pohtimaan Erasmus-projektin yhtä tavoitetta ennaltaehkäistä koulupudokkuutta.
Keinona syrjäytymisvaarassa olevien opiskelijoiden pitämiseen opiskelussa
kiinni tarjoamme formaalin oppimisen rinnalle informaalin ja non-formaalin
oppimisen tunnistamista ja tunnustamista, luovan ajattelun taidon kehittämistä ja ydintaitojen tukemista. Kasvatus-lehden artikkeli antaa
viitteitä siitä, että huomionarvoiseksi asiaksi olisi nostettava myös
opettaja-opiskelijasuhteen muodostumista edistävät käytännöt. Lämmintä suhdetta
kun käsittääkseni kaipaavat niin lukiolaiset kuin kuudesluokkalaisetkin.
Totuus on kuitenkin se, että
pitkäkestoisia opettaja-oppilas-/opiskelijasuhteita on mahdotonta luoda
koulussa, jossa yhtenäiskoulun idea ei toteudu. Steinerkoulussa tilanne on kahdeksanvuotisen luokanopettajavaiheen ansiosta tavan koulumuotoa parempi, mutta jos haluamme
olla edelleen edelläkävijöitä, lukio on pidettävä osana yhtenäiskoulua eikä
luotava tilannetta, jossa lukio on opiskelijalle irrallaan perusasteesta.
Lukiolainen jää tällöin vaille pitkäkestoisia opettaja-opiskelijasuhteita juuri aikuistumisen kynnyksellä, ja tällöin
kouluun sitoutumista täytyy erityisen voimallisesti tukea koulun ulkopuolelta.
Hyvä vuorovaikutussuhde ei synny hetkessä eikä kouluun sitoutuminen ole automaatio lukiolaisellakaan.
Lähde:
Muhonen, Vasalampi, Poikkeus jne. 2016. Lämmin
opettaja-oppilassuhde edistää kouluun sitoutumista. Kasvatus 2/2016. 112–124.
Kommentit
Lähetä kommentti