ACTS – Acknowledging Creative Thinking
Skills
Luovan ajattelun taidot
Mitä ne ovat?
Mistä ne tunnistan?
Projektin ensimmäinen vaihe on saatu päätökseen. Kansainvälinen verkosto steinerkoulujen välillä on aivan parasta! Kuva: Rachel Gatehouse |
Siirryttyäni loppuvuodeksi
Snellman-korkeakouluun opetusjaksolle vastailen kollegojen kysymyksiin Erasmus+-projektin
etenemisestä. Facebook kertoi minun olleen Englannissa ja että projektin ensimmäinen
vaihe on päättynyt. Juurikin näin. Ensimmäisen projektivuoden aikana viitisenkymmentä opettajaa vietti neljä kokonaista viikkoa 24/7 yhdessä, ja materiaalia kertyi Crossfields Instituutin
asiantuntevalle väelle aikamoinen arsenaali.
Englannin-viikko oli paitsi työläs
niin myös paluuta lähtöasemiin ja ensimmäiseen kokoontumiseen Kööpenhaminassa.
Palasimme luovan ajattelun määritelmiin, koko projektin perustaan. ACTS-projektin tarkoituksena on luoda toisen asteen lukiotutkinto ja
opetussuunnitelma, joka mahdollistaa opiskelijan luovan ajattelun taidon kehittymisen
kaikin mahdollisin tavoin kaikilla mahdollisilla alueilla.
Kiitos Pia ja Outi! |
Kiitos Pia Palelle ja Outi Rousulle,
jotka istuivat ruokatunnilla iltapäiväkerhon näköisen huoneen sohvalle ja
käänsivät määritelmät. Tässäpä tulee. Kerron omin sanoin sen, miten ne itse
ymmärrän ja mitä välähdyksenomaisesti tulee mieleen oppitunneiltani. Myöhemmin, kun projekti on saatu päätökseen, opettajat koulutettu ja opsin ja siihen liittyvän käsikirjan sisältö sisäistetty, osaan sanoittaa paljon laajemmin ja tarkemmin.
Lähtökohtana luovan ajattelun taitojen oppimiselle ja opettamiselle on
se, että luovan ajattelun taitoja voi harjoittaa kuin mitä tahansa muitakin taitoja. Mitä enemmän ihmisellä on kasvattavia kokemuksia ja mitä
monipuolisemmin hän pystyy tunnistamaan niihin liittyvät havaintonsa,
tunteensa, mielleyhtymänsä ja oivalluksensa, sitä vankempi on luovan ajattelun
kehittymiseen tarvittava yksittäisen ihmisen henkinen ympäristö.
Luova ajattelu ilmenee kirjallisena ja sanallisena ilmaisuna, jolloin
ihminen osaa muodostaa tarkoituksenmukaista sisältöä tarkoituksenmukaisessa
muodossa asianmukaista sanastoa käyttäen. Se on myös suullista ja sanallista ilmaisua, jolloin edellinen
ilmenee aitona, vastavuoroisena, dialogina.
Äikän tunnilla oppilas osaa esimerkiksi valita tekstityypit tekstilajin mukaan sekä osoittaa puhepiirissä myötätuntoa luokkakaverilleen kuunnellen ja kertoen ajatuksistaan.
Kuvallinen, ei sanallinen, ajateltu mielikuva on kykyä
muuntaa mielikuvia kuviksi ja sanallisiksi kuviksi. Askel laajempaan suuntaan tuo
mukanaan ”kolmiulotteisuuden”,
jolloin ihminen kykenee mielikuvissaan näkemään metamorfooseja ja liikkumaan
ajassa.
Oppilas osaa esimerkiksi kuvailla lukukokemustaan tai kirjoittamisprosessiaan sekä kertoa, minkä ajatuskuvion kautta on saavuttanut käsityksensä asioista.
Ajattelun resonanssi ja mallit tarkoittaa sitä, että ihminen
kykenee yhdistämään kokemuksiaan erilaisiin suhteisiin, kun taas heuristinen ajattelu tai improvisaatio
tarkoittaa kykyä toimia uudessa tilanteessa yrityksen ja erehdyksen kautta
valmiina epäonnistumaan.
Draamaa, draamaa, draamaa ja lisää draamaa! Mitä taitoja ei näytelmän teko ja rooliin heittäytyminen opettaisi?!
Järjestelevä, koordinoiva, ajattelu on kykyä priorisoida
asioita ja tehdä ratkaisuja eettisiä arvoja noudattaen. Havainnoiva ajattelu auttaa ihmistä näkemään arkipäivä uusin
silmin, se on kykyä löytää ratkaisuja arkielämän ongelmiin ja oivalluksia yleisesti
hyväksyttyihin viisauksiin.
Kumman oppilas tekee ensin: rästiin jäänee novellianalyysin, joka on 5% jakson arvioinnista vai kirja-analyysin, joka on 30%? Entäs kun ystävä tarvitsee kipeästi apua? Ehkä opettaja ymmärtää, että tänä iltana läksyt saavat jäädä. Tottahan toki opettaja ymmärtää - enemmän kuin uskaltaa oppilailleen kertoakaan. Ahaa, onko tosiaan tärkeämpää esittää kysymyksiä kuin tietää vastauksia?
Seven sisters -kallioidenkin muotoutuminen on ollut aikamoinen luova prosessi! |
Luokka kuuntelee hiljaa Arvo Pärtin musiikkia. Biisi kestää 15 minuuttia. Yhtään kommenttia pitkäveteisyydestä en kuule, sen sijaan tunnin lopussa luen monta kuvausta maisemasta, rakkaan lemmikkikoiran viimeisistä päivistä ja sotaa pakenevasta äidistä lastensa kanssa. Musiikki synnyttää kuvia, joita ei ole aiemmin ajatellut. Mielikuvat voi sanallistaa ilman arvostelevaa sävyä. Voiko kauniimpaa tuntia murrosikäisten kanssa ollakaan?
Kriittinen analyysi on kykyä ”tehdä järkiperäisiä
ja mielekkäitä arvostelmia tietoon perustuvan ymmärryksen pohjalta”.
Entäs se Trump? Kun oppilaalla on niin paljon mielipiteitä - mutta ei
aavistustakaan, mihin tietoon voisi luottaa. Katsotaanpa yhdessä:
Mitä ajattelet sanoista "Great Again"?
Äikän tunnilla oppilas tunnistaa jo ahdistavan tunteensa: tehtävä on vaikea, ajatus jumittaa. Tunne on tullut usein ennenkin. Siitä huolimatta oppilas on osannut. Kahden vuoden aikana tätä on harjoiteltu: anna tunnepölyn laskeutua, kysy apua, tartu toimeen. Opettajalta tulee sanat: "Osaat kyllä, luotan sinuun." Paras kaveri vieressä auttaa. Elämä muuttuu helpommaksi. Kirja-analyysi valmistuu ajallaan.
Havainnoiva reflektio on kykyä suhteuttaa omat kokemukset uusiin kokemuksiin ja
toisten ihmisten kokemuksiin, jolloin ihminen pystyy muuntamaan ehkä
henkilökohtaiset näkemyksensä objektiivisemmaksi käsitykseksi.
Luovan ajattelun taidot, kaikki
niihin liittyvät ajatusprosessit, luovat pohjan niin sanotulle Aha-hetkelle. Se
on nautinnollinen pieni hetki, jolloin oivallan jonkin kovasti
pohdituttaneen asian. Nautinnollisinta aha-hetken tuomassa oivalluksessa on
ymmärryksen kasvaminen ihmisestä luovana olentona, jolla on potentiaalia
vaikka mihin – ihan kaikilla!
Nyt lukijani: Toivoisin teiltä
runsaasti esimerkkejä, miten te näette luovan ajattelun taidot ihan konkreettisesti
omassa elämässänne - ja muuallakin kuin koulussa. Ei tarvitse olla opettaja
nähdäkseen luovaa ajattelua. Lähetä minulle sähköpostia tai laita ajatuksesi kommentteihin. Kiitos jo etukäteen! Seuraavassa tekstissä kerron siitä, mitä opettajat kouluissa tarvitsevat ja kaipaavat, jotta Erasmus-diplomi saadaan jalkautettua ihan käytäntöön asti ja lukion toimintakulttuuri muutettua. Kerro toki siitäkin, jos asia sinua mietityttää.
Aivan mahtava kirjoitus, kiitos Eeva! ...ny määki ymmärrän mitä mää käänsin 😂
VastaaPoista