Mitä steinerkoulutausta mahdollistaa työnhakijalle?



Tällä viikolla (vko 43) ACTS-väki kokoontuu Brightoniin, Englantiin. Projektin ensimmäinen vaihe on loppusuoralla ja tarkastelemme tekstiluonnoksia. Siinä lomassa kuulemme hienoja pohdintoja entisiltä steinerkoululaisilta ja tämän päivän kasvatusvaikuttajilta. Kuulimme eilen puheenvuoron siitä, mitä taitoja steinerkoulu on antanut tulevaisuuden työnhakua ajatellen.

Entinen steinerkoululainen Josh Holt kertoi kokemuksistaan työnhausta. Hänen koulukokemuksensa ovat kuin kenen tahansa muunkin koululaisen: perusaste menee mukavasti, murrosiässä ja lukiossa alkavat kiinnostaa muutkin asiat kuin opiskelu. Josh selviytyy lukion päättökokeista välttävin arvosanoin, ei pääse yliopistoon, vaan päätyy Australiaan vesiurheiluvalmentajaksi moneksi vuodeksi. Sitten hän hakee yliopistoon uudestaan ja pääsee opiskelemaan valtameritutkimusta – hän kun lapsena ajatteli tulevaisuuden haaveammatikseen astronautin, lentäjän ja merirosvon – valtameritutkimus oli lähimpänä viimeistä. Valmistumisensa jälkeen hän ajattelee päätyvänsä hyvään alaansa vastaavaan ammattiin, mutta havaitseekin, että työnsaanti ei olekaan niin helppoa. Muutama vuosi muualla kuin opinnoissa ei näytä CV:ssä hyvältä, kuten eivät myöskään välttävät lukion arvosanat. Vesiurheiluvalmennus ei ole meriitti, vaan outo tapa ilmaista, mitä on puuhastellut viisi vuotta lukion jälkeen.

Yliopistosta valmistumisen jälkeen Josh haki työpaikkoja ja huomasi, että CV:llään hän ei pääse töihin, mutta jos hän onnistuu vakuuttamaan työnhakijat omista taidoistaan ja pääsee haastatteluun, työpaikka on varma. Hän pystyi vakuuttamaan haastattelijat siitä, mitä hän steinerkoulussa oli oppinut: Työnhakijat hakevat henkilöitä, jotka ovat
-          kommunikointikykyisiä
-          joustavia
-          yhteistyökykyisiä
-          nopeita oppimaan uusia taitoja
-          asenteeltaan myönteisiä
-          innostuneita työtehtävästä
-          periksiantamattomia ja sisukkaita
-          taitavia tietoteknisissä taidoissa ja ongelmanratkaisussa

Joshin lista on kattava, ja se on luettavissa Suomessakin työpaikkailmoituksissa. Se, mikä hätkähdytti minua, oli se, että Josh totesi, että mitään näistä taidoista ei arvioida tai suoraan opeteta koulussa. Näihin ei kiinnitetä huomiota, vaikka taidot kyllä oppii opiskelun myötä. Työnhakijan on siksi myytävä osaamisensa työhaastattelijalle, vaikka samalla tiedostaa, että formaalisessa koulutodistuksessa näitä taitoja ei mainita. Josh päätyi alalle kommunikaation, viestinnän ja koodauksen alalle, josta hänellä ei ole koulutusta, mutta jossa hän voi käyttää hyväkseen kaikkia oppimiaan taitojaan – ei siis niitä oppisisältöjä, joiden asiantuntemuksesta hänellä on yliopistotodistus.

Oppilaat tekivät romumetallista lohikäärmeen.
Josh kertoi, että hänen kokemissaan työhaastattelutilanteissa ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, kun taas koulussa kaikki testit ovat perustuneet siihen, että on oikea vastaus, muuten tulee hylätty arvosana. Työnhakijan ei tule antaa vastausta kysymykseen, vaan ratkaisu ongelmaan. Työnantajat hakevat ihmisiä, jotka osaavat soveltaa osaamistaan ja kykyjään uusiin asiayhteyksiin, eivät toistaa muistamiaan asioita. Josh oli muun muassa ymmärtänyt nykyisessä työpaikassaan, että ensimmäisellä luokalla steinerkoulussa, kun piti tehdä kolmesta annetusta asiasta kaikki mahdolliset variaatiot, hän sai ensimmäisen kosketuksen koodaamiseen. Nämä kolme asiaa olivat värit punainen, keltainen ja sininen.

Josh esiintyi varmasti ja elävästi. Hän sai ajattelemaan, että jotain me steinerkoulussa teemme oikein. Samalla ajattelen, että luovan ajattelun taitojen tuominen näkyväksi osaksi lukio-opintoja on äärimmäisen tärkeää, jotta opiskelija oppii näkemään oman osaamisensa muunkin kuin oppiaineiden näkökulmasta. Josh sanoitti sen, mitä me ACTS- projektin asiantuntijaopettajina halusimmekin kuulla: että tulevaisuutta varten sisältöjen osaamista testaavissa kokeissa pärjääminen ei riitä, on osattava nähdä laajasti ja ajateltava laatikon ulkopuolelta. Soveltaminen on tärkeämpää kuin pelkkä muistaminen.


Kommentit