Tällä viikolla (vko 43) ACTS-väki kokoontuu Brightoniin, Englantiin. Projektin ensimmäinen vaihe on loppusuoralla ja tarkastelemme tekstiluonnoksia. Siinä lomassa kuulemme hienoja pohdintoja entisiltä steinerkoululaisilta ja tämän päivän kasvatusvaikuttajilta. Kuulimme eilen puheenvuoron siitä, mitä taitoja steinerkoulu on antanut tulevaisuuden työnhakua ajatellen.
Entinen steinerkoululainen Josh Holt kertoi kokemuksistaan työnhausta. Hänen koulukokemuksensa ovat kuin kenen tahansa muunkin koululaisen: perusaste menee mukavasti, murrosiässä ja lukiossa alkavat kiinnostaa muutkin asiat kuin opiskelu. Josh selviytyy lukion päättökokeista välttävin arvosanoin, ei pääse yliopistoon, vaan päätyy Australiaan vesiurheiluvalmentajaksi moneksi vuodeksi. Sitten hän hakee yliopistoon uudestaan ja pääsee opiskelemaan valtameritutkimusta – hän kun lapsena ajatteli tulevaisuuden haaveammatikseen astronautin, lentäjän ja merirosvon – valtameritutkimus oli lähimpänä viimeistä. Valmistumisensa jälkeen hän ajattelee päätyvänsä hyvään alaansa vastaavaan ammattiin, mutta havaitseekin, että työnsaanti ei olekaan niin helppoa. Muutama vuosi muualla kuin opinnoissa ei näytä CV:ssä hyvältä, kuten eivät myöskään välttävät lukion arvosanat. Vesiurheiluvalmennus ei ole meriitti, vaan outo tapa ilmaista, mitä on puuhastellut viisi vuotta lukion jälkeen.
Entinen steinerkoululainen Josh Holt kertoi kokemuksistaan työnhausta. Hänen koulukokemuksensa ovat kuin kenen tahansa muunkin koululaisen: perusaste menee mukavasti, murrosiässä ja lukiossa alkavat kiinnostaa muutkin asiat kuin opiskelu. Josh selviytyy lukion päättökokeista välttävin arvosanoin, ei pääse yliopistoon, vaan päätyy Australiaan vesiurheiluvalmentajaksi moneksi vuodeksi. Sitten hän hakee yliopistoon uudestaan ja pääsee opiskelemaan valtameritutkimusta – hän kun lapsena ajatteli tulevaisuuden haaveammatikseen astronautin, lentäjän ja merirosvon – valtameritutkimus oli lähimpänä viimeistä. Valmistumisensa jälkeen hän ajattelee päätyvänsä hyvään alaansa vastaavaan ammattiin, mutta havaitseekin, että työnsaanti ei olekaan niin helppoa. Muutama vuosi muualla kuin opinnoissa ei näytä CV:ssä hyvältä, kuten eivät myöskään välttävät lukion arvosanat. Vesiurheiluvalmennus ei ole meriitti, vaan outo tapa ilmaista, mitä on puuhastellut viisi vuotta lukion jälkeen.
Yliopistosta
valmistumisen jälkeen Josh haki työpaikkoja ja huomasi, että CV:llään hän ei
pääse töihin, mutta jos hän onnistuu vakuuttamaan työnhakijat omista
taidoistaan ja pääsee haastatteluun, työpaikka on varma. Hän pystyi vakuuttamaan
haastattelijat siitä, mitä hän steinerkoulussa oli oppinut: Työnhakijat hakevat henkilöitä, jotka ovat
-
kommunikointikykyisiä
-
joustavia
-
yhteistyökykyisiä
-
nopeita oppimaan uusia taitoja
-
asenteeltaan myönteisiä
-
innostuneita työtehtävästä
-
periksiantamattomia ja sisukkaita
-
taitavia tietoteknisissä taidoissa ja ongelmanratkaisussa
Joshin lista on kattava, ja se on luettavissa Suomessakin
työpaikkailmoituksissa. Se, mikä hätkähdytti minua, oli se, että Josh totesi,
että mitään näistä taidoista ei arvioida tai suoraan opeteta koulussa. Näihin
ei kiinnitetä huomiota, vaikka taidot kyllä oppii opiskelun myötä. Työnhakijan
on siksi myytävä osaamisensa työhaastattelijalle, vaikka samalla tiedostaa,
että formaalisessa koulutodistuksessa näitä taitoja ei mainita. Josh päätyi
alalle kommunikaation, viestinnän ja koodauksen alalle, josta hänellä ei ole
koulutusta, mutta jossa hän voi käyttää hyväkseen kaikkia oppimiaan taitojaan –
ei siis niitä oppisisältöjä, joiden asiantuntemuksesta hänellä on yliopistotodistus.
Oppilaat tekivät romumetallista lohikäärmeen. |
Josh
esiintyi varmasti ja elävästi. Hän sai ajattelemaan, että jotain me
steinerkoulussa teemme oikein. Samalla ajattelen, että luovan ajattelun
taitojen tuominen näkyväksi osaksi lukio-opintoja on äärimmäisen tärkeää, jotta
opiskelija oppii näkemään oman osaamisensa muunkin kuin oppiaineiden
näkökulmasta. Josh sanoitti sen, mitä me ACTS- projektin asiantuntijaopettajina
halusimmekin kuulla: että tulevaisuutta varten sisältöjen osaamista testaavissa
kokeissa pärjääminen ei riitä, on osattava nähdä laajasti ja ajateltava laatikon ulkopuolelta. Soveltaminen on tärkeämpää kuin pelkkä muistaminen.
Kommentit
Lähetä kommentti