Terveisiä Kööpenhaminasta projektiviikolta! ACTS-maailmasta kuuluu pelkkää hyvää!
- ACTS-diplomin kehittämisessä ja
- ACTS-opettajankoulutuksessa.
Tässä blogitekstissä keskityn jälkimmäiseen. Ensimmäisestä tulee lisää tietoa taas tuonnempana.
Näin suomalaisen näkökulmasta tilanne on ollut monimutkainen, ja edelleenkin on mielenkiintoista, miten steinerkoulut nyt voivat halutessaan virallistaa lukiokoulutuksensa. Kaikki steinerkoulut eivät prosessiin lähde, mutta monet lähtevät, mikä tuo mukanaan edellytyksiä esimerkiksi opettajien kelpoisuuteen. Kaikki ns. Steiner-HF-koulusysteemiin mukaan lähtevät koulut joutuvat kouluttamaan lukio-opettajansa. Sitä varten tarvitaan virallinen steinerkoulun opettajien pedagoginen opintokokonaisuus. ACTS-opettajankoulutus vastaa tähän tarpeeseen.
Kuva: Pia Pale |
Sopimus Etelä-Tanskan yliopiston kanssa
Sopimus tarkoittaa, että ne opettajat, jotka suorittavat opettajan pedagogiset opinnot lukuvuonna 2018-2019, aloittavat tammikuussa 2018 steinerpedagogiikan opinnoilla. Ensimmäisen kurssin aloittajat päättävät koulutuksensa alkuvuodesta 2019. Opettajat, jotka jo opettavat, tai jotka tulevat opettamaan Steiner-HF:ssä, saavat siten pedagogisen perustan, jolla on juuret antroposofisessa ihmiskuvassa samaan aikaan, kun he saavat tietoa muista didaktisista ja pedagogisista teorioista.
Malli joka koululle
Kuva: Pia Pale |
Entäpä Suomen näkökulma?
ACTS-opettajankoulutus alkaa tammikuussa 2018. Jokaisesta maasta tarvitaan vähintään 10 osallistujaa, jotta 20 ECTS:n laajuinen kurssi toteutuu - myös Suomesta. Yhdestä koulusta pitäisi löytyä vähintään 2 opettajaa, jotta ACTS-diplomin voi lukio-opiskelijoille omassa koulussaan myöntää. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan lukio-opiskelijat voivat alkaa toteuttaa ACTS-opintoja steinerlukioissa viimeistään vuodesta 2020 alkaen.
Opettajankoulutuksen kesto on työn ohessa vajaa kaksi vuotta. Koulutus sisältää neljä kontaktiopetusjaksoa Emerson Collegessa, Englannissa, ja noin kuukauden välein Virtual Learning Environment -alustalla suoritettavia opintoja. Ajankohdat täsmentyvät tuonnempana, mutta ei hätää, olemme yrittäneet ajatella ne mahdollisimman mukaviksi sekä opettajille että kouluille. Suomalaiset opiskelevat yhdessä englantilaisten kanssa. Tanskan ja Norjan opettajille muodostetaan oma ryhmänsä, vaikkakin ensimmäinen ja viimeinen Emerson College -tapaaminen on yhteinen.
Kuva: Pia Pale |
Mikä parasta!
Ministeritapaamisessa Crossfields Instituuttia pyydettiin mukaan uudistamaan Etelä-Tanskan yliopiston tarjoamia opettajan pedaogisia opintoja. Upeaa! Yhdessä maassa ACTS alkaa siis tavoitteensa mukaan vaikuttaa myös valtavirtapedagogiikankin parissa. Hienoa työtä!
Kommentit
Lähetä kommentti