Lukuvuosi alkoi vauhdikkaasti. Uudet ekaluokkalaiset
lähtivät juhlasaatossa koulutielleen ja Lappeenrannan steinerkoulun lukion
viimeiset abiturientit aloittivat valmistautumisen syksyn
ylioppilaskirjoituksiin. Jos abien lukujärjestys näyttää täydeltä, niin näyttää
sitä opettajankin.
Eräs abiturientti kysyi ensimmäisellä äidinkielen ja
kirjallisuuden tunnillamme tällä viikolla, luotanko siihen, että kaikki menee
hyvin. Saman kysymyksen olen kuullut joka vuosi ja joka vuosi olen vastannut
samalla tavalla: ”Kaikki menee hyvin. Te pärjäätte kyllä. Minä luotan teihin.”
Ja miksi en luottaisi? Tunnen opiskelijani hyvin. Osaa heistä olen opettanut 9.
luokasta lähtien, osan olen tuntenut ensimmäisestä luokasta lähtien. He
aloittivat koulutiensä samana vuonna, jolloin minä aloitin opettajana. Yksi
luokkasarja tulee täyteen. Silti edelleen, kaikkien näiden vuosien jälkeen, pohdin, mitä on steinerpedagoginen lukio-opetus. Erasmus+-projektin myötä olen alkanut pohtia myös, mitä on kansainvälinen steinerpedagoginen lukio-opetus?
Kasvatus perustuu siihen, mikä vaikuttaa ihmisen sielussa
Steinerpedagogiikan lähtöajatuksena on ihmisen kehityksen
aikataulu, jossa ihmisen fyysinen, sielullinen ja henkinen kehitys yhdistyvät.
Kasvatus perustuu siihen, mikä vaikuttaa ihmisen sielussa, siksi opetuksessa
huomioidaan sekä tahdon, tunteen että ajattelun kehitys. Oma työni näiden abiturienttien kanssa on painottunut
lukiovuosiin, mutta olen seurannut 12 vuoden ajan, miten opetus on vähitellen siirtynyt
ensimmäisen seitsemän kouluvuoden jälkeen ajattelun kehittymiseen painottuvaan
opetukseen.
Oppilaan kolmannella seitsenvuotiskaudella, noin 14:nnestä ikävuodesta
eteenpäin, opettaja siirtyy opiskelijan älyyn vetoavaan opetustapaan aloittaen
jo yläkoulun luokilta. Älyyn vetoava opetustapa korostuu lukioluokilla, mutta
tästä huolimatta kasvattaja pyrkii siihen, että tahto ja tunne seuraavat
tasapainoisesti mukana, toteaa Lahden steinerkoulun eläkkeelle
jäänyt historian ja yhteiskuntaopin opettaja Antero Karimo. Opettaja pitää huolen siitä, että
opiskelija voi liittyä oppiaineen sisältöihin myös tunne-elämän ja tahdon
alueilta käsin. Ajattelusta yritetään saada elävää.
Vaikka menetelmiä voi toteuttaa ulkoisesti, varsinaisen
steinerpedagogiikan niihin tuo opettaja
Steinerpedagogiikka syntyy osittain opetusmenetelmien
kautta. Vaikka menetelmiä voi toteuttaa ulkoisesti, varsinaisen
steinerpedagogiikan niihin tuo opettaja, toteaa Karimo. Kun opettaja on
työstänyt ihmiskäsityksen, vaikuttaa se opetuksessa siten, että opettajan
persoona pääsee näkyvämmin esille. Opetussuunnitelmaan kirjatut ja ikäkausiopetukseen kuuluvat tavoitteet tulevat saavutetuiksi, kun opettaja työstää
oppiaineensa ja nuoren ikäkauden välisen suhteen itselleen ymmärrettäväksi.
Mutta miten olla unohtamatta tahdon ja tunteen aluetta vaikkapa
abiturienttien kanssa, joiden pitää muistaa hirvittävän suuri määrä asiaa
kuuden tunnin ajan ylioppilaskirjoituksissa ja joita koko lukioajan toisinaan tunnutaan
valmentavan vain tuohon kuuteen tuntiin?
Dialogi kehittää
niin tahtoa, tunnetta kuin ajattelua
Dialoginen opetus on askel koko sielunalueen kehittämiseen lukio-opetuksessa. Luovan ajattelun taito kehittyy muun muassa dialogin
avulla. Tasa-arvoisessa ihmissuhteessa, jossa on
mahdollista kehittyä ihmisenä ja oppia toiselta ihmiseltä, dialogi kehittää
niin tahtoa, tunnetta kuin ajattelua. Tällaisessa dialogissa kehittyvät myös ihmisen
tahtoon, tunteeseen ja ajatteluun liittyvät arvot (knowledge values) sekä
kokemukset elämän merkityksellisyydestä ja ihmisenä olemisesta (Bekman 2009,
33, 35). Vaikka steinerkoulun lukio-opetuksessa pääpaino siis onkin ajattelun
kehittymisessä, kaksi muuta sielunaluetta kulkevat tiiviisti mukana
dialogisessa opetuksessa. Ilman kuulluksi tulemisen tunnetta ei synny tahtoa
keskustella. Ilman tahtoa kuunnella ja keskustella ei synny tilannetta, jossa
opiskelijat voisivat suhteuttaa omia kokemuksiaan toistensa kokemuksiin ja näin
muodostaa uusia näkökulmia ja käsityksiä keskusteltavista ilmiöistä sekä
itsestä osana ilmiöitä. Tietoisen keskustelun avulla ihminen hoitaa kaikkia sielunalueitaan
(Bekman 2009, 61).
Tahdonkasvatus on
lukiossa kasvattamista ajattelun tahtomiseen
Opettajana tehtäväkseni jää luoda keskustelutilanteita ja rohkaista
opiskelijoita kertomaan kokemuksistaan, saada opiskelijat kokemaan kuulluksia
tulemisen tunnetta ja tahtoa puhua. Tällä tavoin tahdon ja tunteen kasvatus
lukio-opetuksessa eroaa 1. - 6. luokilta paljonkin. Tahdonkasvatus on
lukiossa kasvattamista ajattelun tahtomiseen. Tunnekasvatus on kasvattamista
näkemään toinen ihminen osana oman ajattelun kehittymistä ja itsensä osana toisen
ihmisen ajattelun kehittymistä. Ajattelun kehittämistä painottavaan opetukseen
siirtyminen kolmannella seitsenvuotiskaudella tarkoittaa
minulle opettajana siten yhteistoiminnallisuutta ja dialogia, ei ulkolukua tai kokonaan
kirjallisiin suorituksiin perustuvaa opetusta. Ylioppilaskirjoitukset onnistuvat kyllä abivuoden päättyessä hienosti, kun opiskelijalle on kehittynyt tahtoa ajatella ja hän näkee itsensä maailmaa muuttamaan kykenevänä yksilönä.
Viittaukset:
Bekman,
A. 2009. The Art of Conscious Living. Individual and Community. A New Path to
Higher Consciousness. Berlin: Alert-Verlag.
Karimo, A. 2011. Mikä tekee lukiosta steinerpedagogisen? Steinerkasvatus 1/2011, 22–27
Kommentit
Lähetä kommentti