Yksi opetukseen eniten vaikuttavista asioista lienee opiskelijan
oppimisen arviointi. Suomen steinerkoulujen opetussuunnitelmarungossakin arviointi-sana
esiintyy yli 400 kertaa. Koulussa arvioidaan oppimisen lisäksi oppimisympäristöä,
toimintakulttuuria ja vaikkapa laaja-alaisen osaamisen toteutumisen
mahdollisuuksia.
Kun arviointi kohdistuu oppimiseen, tärkein asia on, että
arvioinnin on tuettava opiskelijan oppimista. Kun oppiminen nähdään
päämääräsuuntautuneena toimintana, jossa ikäkauden mukaisesti opiskelijan omien
kokemusten havainnoiminen edellyttää tietoista havainnontekoa, omien
ajattelutapojen tunnistamista ja niiden arviointia, on selvää, että opettaja ei
voi olla ainoa oppimisen arvioija. Oppimista on arvioitava monesta eri
näkökulmasta – ensisijaisesti kuitenkin opiskelijan itsensä on opittava
arvioimaan omaa oppimistaan.
Murrosikäisen nuoren on hyvä oppia itsearviointitaitoja,
jotta hän opiskelijana lukiossa saavuttaa itsearviointikyvyt. On selvää, että oppimisen
arviointiin ei riitä se, että oppimista vain testataan muistinvaraiseen
kokeeseen perustuvilla testeillä; arvioinnin on tuettava luovuutta, kannustaa
virheistä oppimiseen yrittämisen ja erehtymisen kautta. Arviointi on siten myös
lapsen ja nuoren arvostamista.
Erasmus-viikolla Kööpenhaminassa pohdimme arvioinnin
käytäntöjä luovan ajattelun näkökulmasta, ja erityisesti opettajia pohditutti,
voiko luovaa ajattelua ylipäätään arvioida. Projektimme nimi, Acknowledging
Creative Thinking Skills, kertoo tavoitetilasta lukio-opetuksessa, jossa luovan
ajattelun taidot kehittyvät. Valmista vastausta luovan ajattelun taitojen arviointiin
meille ei tullut. On tarkemmin mietittävä sitä, missä luova ajattelu tulee
näkyväksi ja miten luovaa ajattelua voi opettaa ja sen kehittymistä tukea.
Vasta sitten sitä voi arvioida.
Yleisellä tasolla arvioinnista nousi esiin useitakin
ajatuksia:
2. Arvioida voi tuotetta, esimerkiksi käsityössä,
kotitaloudessa ja kuvataiteessa.
3. Asiantuntijakeskustelu voi olla yksi arvioinnin muoto,
4. samoin reflektoiva oppimispäiväkirja.
5. Koulun ulkopuolella tehdystä työstä opiskelija voi
tuoda ulkopuolisen arvioijan kirjoittaman todistuksen.
6. Itsearviointi, pariarviointi, ryhmässä tehtävä
arviointi suullisesti, kirjallisesti monin eri menetelmin ovat myös mahdollisia
tapoja.
Yhteisenä näkemyksenä opettajilla oli se, että muistia
testaava koe ei ole ainoa arvioinnin menetelmä. Jos pidämme sitä pääasiallisena
arviointimenetelmänä, alamme opettaa kokeessa pärjäämistä.
Itseäni jäi mietityttämään, kuinka paljon oikeastaan
annan ylioppilaskokeen vaikuttaa omiin opetusmenetelmiini. Kokeita en ole
minkään lukion äidinkielen ja kirjallisuuden kurssin aikana edellisinä viitenä
vuotena pitänyt, siitä huolimatta neljänä edellisenä vuonna yhteensä noin 40%
ylioppilaskokelaista on lukiossamme saanut äidinkielen ja kirjallisuuden
yo-kokeen arvosanaksi eximian tai laudaturin. Olen onnellinen tästä, mutta
etenkin siitä, että yksikään ei ole reputtanut. Jos olisin arvioinut opiskelijoiden
oppimista kokeilla, mitä olisi tapahtunut, en tiedä.
Jos sinulla on ajatuksia arvioinnista, kerro niistä
tänne. Seuraavat kysymykset saattavat auttaa eteenpäin:
Mitä oppimisen arvioinnin tapoja sinulla on?
Mihin oppimiseen sopii minkäkinlainen arviointimenetelmä
ja miksi?
Millä tavalla sinä arvioisit luovan ajattelun taitoa?
Luova ajattelu vaatii liittymistä, syventymistä, inspiroitumista..mutta miten se eri temperamenteillä ilmenee?? Pitäisi kumminkin arvioida luovan ajattelun tuotoksia eli ulos tuottamista joka voi olla jo eri kyky? Tahdonilmaisun arviointia?
VastaaPoistaSiinäpä se: Missä luova ajattelu tulee näkyväksi ja mitä luova ajattelu tarvitsee tullakseen näkyväksi - kaikenlaisilla oppijoilla? Tuon joitain ajatuksia esille seuraavissa teksteissäni.
PoistaOlen tutkielmani myötä alkanut pohtimaan, että onko tarpeellista enää lainkaan käyttää sanaa arviointi? Tuemme oppimisprosessia, kasvatamme ihmisyyteen, huomioimme ikäkaudet ja teemme tätä ikäkauteen sopivasti ja suuressa määrin vuorovaikutteisesti (ainakin toivottavasti). Tarkoiteuksena on käydä dialogia oppimisesta ja samalla kasvattaa. Onko tästä vuorovaikutteisesta, itsekasvatusta tukevasta matkasta ja toiminnasta mielekästä puhua esimerkiksi termillä jatkuva arviointi? Vaikkakaan sitä ei missään nimessä etenkään pienille oppilaille korosteta. Termin arviointi deletoiminen menee ehkä läpi oppimisen tavoitteita tutkiessa ja työstäessä, mutta ei enää kriteerien mukaan tehtävässä arvostelussa. Ehkä olen liikaa jumittunut termiin, enkä saa sen negatiivista sävyä pois itsestäni. No ei se täysin negatiivinen ole, mutta ehkä vanhentunut ja väärän oloinen käsite kuvaamaan matkaa, joka oppimisessa tehdään.
VastaaPoistaKiva että olet kirjoittanut arvioinnista. Olen käyttänyt muutamia sinun blogitekstejäsi työssäni.