Miten ydintaitoja, itsetietoisuutta,
itseohjautuvuutta, sosiaalista tietoisuutta, ihmissuhdetaitoja ja vastuullista päätöksentekoa
ja toimintaa, voisi harjoitella lukiossa? Esitän tässä
joitain omia, mutta eniten Kööpenhaminan viikolla ryhmätöissä esiin nousseita
ajatuksia. Keinoja on yhtä monta kuin on opettajia ja lukioita ja paljon enemmänkin. Siksi onnistun raapaisemaan vain jäävuoren huippua.
- Itsetietoisuus on sitä, että tunnistaa omat tunteensa, arvonsa, vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
Lukion ensimmäisellä luokalla opiskelijat ohjataan
tilanteisiin, joissa on mahdollista tehdä virheitä, huomata virheet ja etsiä
ratkaisua. Ratkaisun etsimisen olennainen osa on avun pyytäminen toiselta ihmiseltä.
Jos ihminen ei tunnista omaa heikkoa kohtaansa ja pyydä apua, heikkoa kohtaa on
vaikea tunnistaa kanssaihmisistäkään.
Lukion kolmannella luokalla
itsenäinen tieteellinen, taiteellinen tai käytännöllinen päättötyö tukee
itsetietoisuuden kehittymistä huimasti. Päättötyö on hieno esimerkki siitä,
miten yksilöllisyys tulee näkyväksi ryhmässä, miten opiskelija yksilöllistyy
yhteisössä.
- Itseohjautuvuus: Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan omien tunteiden ja käyttäytymisen hallintaa.
Näkyvä esimerkki itseohjautuvuuden toteutumisesta
lienee erilaiset käsityöt ja taide. Jotta tuote – kirjansidonnassa kirja tai
vaikkapa kotitaloudessa kolmen ruokalajin päivällinen ja kuvataiteessa tarkka
piirros – tarvitaan tahtoon asti menevää itseohjautuvuutta. Kädentöissä tahto
tulee näkyväksi. Entinen kuvataiteen opettajamme sanoi aiheesta hienosti: ”Heti
kun olet viivan piirtänyt paperille, näet ja tiedät, oletko tahtonut sitä.”
Lukion kolmannen luokan opiskelija
oppii ottamaan etäisyyttä omasta työstään ja tarkastelemaan tuotteitaan
kriittisesti. Itseohjautuvuutta auttaa ajatusten vaihtaminen, luokkakavereiden
esseiden pariarviointi ja palautteen antaminen tehdystä työstä. Omia tunteitaan
ja käyttäytymistään oppii hallitsemaan, kun ymmärtää arvioinnin kohdistuvan
tuotteeseen, ei persoonaan. Ei muuten ole aina helppoa – aikuisenakaan!
- Sosiaalinen tietoisuus on sitä, että osoittaa ymmärrystä ja empatiaa muita kohtaan.
Eurytmia kehittää monia ydintaitoja, mutta sosiaalisen
tietoisuuden nostaminen yhdeksi tärkeimmistä eurytmian ydintaidoista lienee
paikallaan. Yhdessä tilassa ryhmässä liikkuen on oltava äärimmäisen herkkä ja
tietoinen omasta tilan käytöstä muiden kanssa ja hyväksyttävä toiset samaan
tilaan samaan liikkeeseen. Eurytmistit pukevat saman asian varmaankin paljon
kauniimmiksi sanoiksi. Kyseessä on jatkuva vuorovaikutus ympäristön kanssa.
Ihana sosiaalista tietoisuutta
kehittävä toimintamuoto on lukion kolmannen luokan opiskelijoiden ja
perusasteen ensimmäisen luokan oppilaiden yhteistyö. Kun lukiolainen hoitaa,
leikittää ja ohjaa pientä ekaluokkalaista vaikkapa käsityön tunnilla ja
välitunnilla, tai he leipovat yhdessä pipareita ennen joulua, empatian määrä on
melkein käsin kosketeltavaa. 12-vuotisessa steinerkoulussa tämä on mahdollista!
Yksi kauneimmista näkemistäni kouluseremonioista
on ensimmäisen ja lukion kolmannen luokan ruususeremonia: Ensimmäisenä
koulupäivänä 12-luokkalaiset antavat ekaluokkalaiselle ruusun tervetulon eleenä
koulupolun alkamisesta; lukuvuoden viimeisenä koulupäivänä kevätjuhlassa
ekaluokkalaiset ojentavat ruusun 12-luokkalaisille läksiäislahjana opintojen
päättymisen johdosta.
- Ihmissuhdetaidoilla tarkoitamme kykyä muodostaa myönteisiä ihmissuhteita, kykyä työskennellä yhdessä ja ratkaista tehokkaasti konflikteja.
Ryhmätyön merkitys
ihmissuhdetaitojen harjoittajana korostuu erityisesti näytelmän teossa, mutta
myös lyhyissä, yhden oppitunnin kestoisissa, tehtävissä. Toiset ovat hyviä
kirjoittamaan muistiinpanoja, toiset mittaamaan ja laskemaan, toiset
organisoimaan tehtävänteon sisäistä järjestystä, toiset piirtämään kuvaksi,
toiset verbalisoimaan ja esittämään valmiin tehtävän jne. Yksin ei kukaan saa
parasta aikaiseksi. Yhdessä syntyy jotain enemmän kuin yksin tehdessä.
Ryhmätyön kautta kehittyy taito palvella ja auttaa muita, tuoda yhteiseen
työhön oma osaaminen.
Kokeilin lukion kolmannen
luokan tunnilla restoratiivisia (keskustelu)menetelmiä: puhepiiriä, paripiiriä
ja timanttipiiriä 90 minuutin uskonnon tunnilla. Kyseessä oli kurssin
ensimmäinen tunti, kurssin teemana on uskonto, etiikka ja moraali. Puhepiirissä
opiskelijat jatkoivat lausetta: "Hyvästä ja pahasta on puhuttava siksi,
että..." Paripiirissä aiheena oli se, mikä opiskelijan mielestä tekee
omasta elämästä hyvän. Paripiiri laajeni timanttipiiriksi, jossa 3-4
opiskelijan ryhmissä opiskelijat laajensivat oman näkemyksensä hyvän elämän
edellytyksistä ryhmän yhteiseksi käsitykseksi. Seuraavalla uskonnon tunnilla
käytimme 45 minuuttia puhepiiriin. Aiheina olivat arvot, tärkeät tunteet, teot
ja ajatukset.
Viimeiset viisi vuotta olen aktiivisesti miettinyt, miten saisin luokan
hiljaisimmat opiskelijat puhumaan ajatuksistaan ja äänekkäimmät kuuntelemaan. Jos
minulla olisi ollut pupit ja papit käytössäni, olisin käyttänyt tätä menetelmää
keskustelevassa opetuksessa ja säästynyt monelta vaivalta. Nyt nimittäin kävi
niin, että paripiirissä eräs lukion kolmannen vuoden opiskelija, joka ei ole
koko lukioaikanaan sanonut lähes sanaakaan isossa ryhmässä, kertoi
ensimmäisessä paripiirissä ajatuksensa parilleen ja sujuvasti koko ryhmälle,
mitä oli kaveriltaan kuullut. Toisella tunnilla hän jo käytti puheenvuoron
puhepiirissä. Minulla oli riemukas olo! Opiskelijoilla on kykyä toimia yhdessä! Kyvyt on vain herätettävä oikealla tavalla!
- Vastuullinen päätöksenteko ja toiminta tarkoittavat tietoisia, eettisiä ja rakentavia oman elämän ratkaisuja ja niiden mukaan toimimista.
Oli kyseessä sitten
yksilö- tai ryhmätyö, opiskelijaa tuetaan löytämään perusteet omalle
toiminnalleen. Opiskelussa teoriaa ja ideaa on kokeiltava käytännössä, opittava
reflektoimaan arvioimaan omaa ideaa ja työtään, työskentelyprosessia ja
tuloksia monesta eri näkökulmasta, eniten eettisestä. Jälleen kerran päättötyö
antaa valtavat mahdollisuudet vastuullisen päätöksenteon ja toiminnan
harjoittamiseen. Hienoja tehtäviä löytyy myös Steinerkasvatus-lehden KEKE-palstalta, jonne Oulun steinerkoulun biologian ja maantiedon opettaja kirjoittaa vinkkejä kestävän kehityksen tehtävistä.
Miten sinä tukisit
ydintaitojen oppimista lukiossa?
Kommentit
Lähetä kommentti