- Hae linkki
- X
- Sähköposti
- Muut sovellukset
Opetushallituksen pääjohtaja Aulis
Pitkälä totesi 9.5.
Ylen aamu-tv:n haastattelussa, että ylioppilastutkintoa pitäisi joko uudistaa
tai vaihtoehtoisesti sen voisi poistaa kokonaan. Nykyisellään tutkinto testaa
lähinnä vain muistamista, kun oppilaille tärkeämpää olisi oppia arvioimaan omaa
oppimistaan. Oppimista voi arvioida muullakin tavalla kuin kokeilla.
Nykyisellään ylioppilaskoe estää lukion kehittämistä.
Kevätpiha Lappeenrannan steinerkoulussa |
Lukiolaisten liiton puheenjohtaja, Elli
Luukkainen, puolestaan toteaa Lukiolaisten
liiton sivuilla 11.5.: “Emme toivo ylioppilaskirjoitusten
poistamista, mutta tarvitsemme paremmat ylioppilaskirjoitukset. Sellaiset,
jotka mittaavat aidosti niitä taitoja, joita lukion tulee tänä päivänä tuottaa
– lukion oppimäärän hallinnan lisäksi jatko-opiskeluvalmiuksia ja kirjavaa
joukkoa erilaisia taitoja, joita yhteiskunnan jäsen nyt ja tulevaisuudessa
tarvitsee.”
Myös Helsingin Sanomat
uutisoi Pitkälän ja Luukkaisen ajatuksista 12.5. tuoden esiin opetusministeri
Sanni Gran-Laasosen näkemyksen ylioppilastutkinnon ja korkeakoulujen
pääsykokeiden kuormittavuudesta silloin, kun ne osuvat samalle keväälle.
Opetusministeri haluaisi eroon turhista välivuosista, joita opiskelijat lukion
jälkeen pitävät.
Tähän mennessä lukemissani uutisissa ja
mielipiteissä esiin nousee lähes aina vertailu yliopistojen pääsykokeiden ja
ylioppilastutkinnon välillä yhtenä korkeakouluun sisäänpääsyn mittarina. Minä
kyseenalaistan koko koekeskeisen ajattelun ja toivon lukion kehittämistä, kuten
Pitkäläkin. En edes lähde miettimään, kumpi säilytetään: ylioppilaskoe vai pääsykoe. Pedagogiikan kehittäminen koe edellä ei sovi omaan ajatteluuni.
Lappeenrannan steinerkoulun lukiotalo |
Järjestys, jossa ensin mietitään, minkälaisella kokeella arvioidaan
koko lukion tavoitteiden toteutumista ja sitten vasta pohditaan, millä tavalla
lukion pedagogiikkaa kehitetään, ei ole oikea järjestys. Siinä järjestyksessä
pedagogiikka raamitetaan kokeen asettamiin muotteihin sen sijaan, että koe
palvelisi oppimista ja pedagogisia ratkaisuja. Luukkainen tosin toteaa, että
voihan uusi sähköinen ylioppilaskoe uudistaa lukion pedagogiikkaa: “Sähköiset
ylioppilaskirjoitukset ovat lukion digitalisaation veturi.
Ylioppilastutkintolautakunnan rohkeus mennä askel pidemmälle pakottaa lukion
nykyaikaan. Jatkossa digitaitojen opetuksen on kuuluttava väistämättä kaikille
lukiolaisille.”
Oli niin tai näin, miksi ylipäätään
tarvitaan koe siinä muodossa kuin sen ylioppilaskokeena tunnemme – sähköisenä tai
sähköttömänä? Onhan muitakin keinoja arvioida oppimista. Ja onhan lukion
sivistystehtävä paljon laajempi kuin oppilaitoksen digitalisaatio. Jos
opiskelijan voimat ja mielenterveys menevät kevään koerumbassa, eikö olisi aika
miettiä vaihtoehtoja? Voisiko vaihtoehtona olla lukio, jossa tuetaan
opiskelijan koko potentiaalin esiin tuloa, laaja-alaista osaamista, ihmiseksi
kasvamista, sydämen sivistystä, luonnon kunnioitusta, aktiivista ja
vastuullista toimintaa yhteiskunnan hyväksi? Voisiko vaihtoehtona ylioppilastutkinnolle
olla lukio, jonka käytyään opiskelija saa todistuksen koko
laaja-alaisuudestaan, kaikesta siitä, mitä hän on lukiovuosinaan opiskellut, ja
tämä uuden lukion päättötodistus osoittaisi opiskelijalla olevan niitä taitoja,
joista Luukkainenkin puhuu, ja paljon muuta.
Ai niin, sellainen lukiohan on
syntymässä! Erasmus-projekti tuo uuden lukion opetussuunnitelman ja pedagogisen
uudistuksen kaikille sitä haluaville lukioille, ei vain steinerkouluille. Lisäksi
ainakin Englanti ja Tanska luovat projektin avulla lukiota, jonka
päättötodistuksella on oikeus jatko-opintoihin. Suomessa byrokratia ja pitkät
perinteet pitänevät kiinni siitä, että ylioppilastutkinnon korvaaminen jollain
muulla tutkinnolla tai ”pelkällä” päättötodistuksella, kokonaan uudella
kokeettomalla lukiotutkinnolla, on lähes mahdotonta.
Luovan ajattelun lukio ei
synny miettimällä ensin ylioppilaskoetta, vaan sitä, mitä ihminen tässä ajassa
tarvitsee kehittyäkseen ihmisenä ja muuttaakseen yhteiskuntaa demokraattisemmaksi,
empaattisemmaksi ja luontoa kunnioittavammaksi.
Odotan jo innolla seuraavaa Erasmus-viikkoamme Oslossa kesäkuun alussa!
ACTS
arviointi
digitalisaatio
Erasmus+
luovan ajattelun lukio
opetushallitus
opetussuunnitelma
oppimisen arviointi
pääsykokeet
steinerkoulu
ylioppilastutkinto
- Hae linkki
- X
- Sähköposti
- Muut sovellukset
Kommentit
Lähetä kommentti