ACTS-projektissa olemme vielä kaukana siitä, että
päättäisimme, missä muodossa todistus ACTS-diplomista opiskelijalle annetaan.
Minä kuitenkin tiedostan enemmän kuin hyvin, että aika hiihtolomaan asti menee
aivan huomaamatta, ja sen jälkeen kesäkuun alkuun ja todistustenjakoon on enää
pieni harppaus. Kevätlukukauden alku tarkoittaa sitä, että ennemmin tai
myöhemmin on aloitettava lausuntojen kirjoittaminen. Jatkuvaa arviointia ja
palautetta oppilaat ja opiskelijat ovat saaneet toki pitkin kouluvuotta. Yhdistetyn
kahdeksannen ja yhdeksännen luokan luokanvalvojana annan todistuksia tulevana
keväänä, aihe siis mietityttää minua jo nyt. Siirryn ACTSistä hetkeksi lausuntoihin.
Mikä olisi hyvä tapa kehittää lausuntoja uuden opsin hengessä?
Keskustelin kollegani kanssa tällä viikolla, mikä voisi
olla hyvä tapa kehittää lausuntoja uuden opetussuunnitelman hengessä.
Steinerkouluissa on perinteisesti ollut tapana antaa sanallinen arviointi eli
lausunto lukuvuoden päätteeksi. Se on oppilaan virallinen asiakirja,
lukuvuositodistus. Arviointia ovat ohjanneet Opetushallituksen ohjeet ja niin
tekevät edelleenkin:
”Oppilaan edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja kuvauksiin oppilaan hyvästä osaamisesta. Arviointi perustuu monipuoliseen osaamiseen. Arvioinnissa ei siten huomioida vain kokeissa saavutettuja tuloksia, vaan myös oppilaan työskentelyä tunneilla ja oppimistilanteissa, kotitehtäviä jne. -- Koulussa arvioidaan oppilaan oppimista ja työskentelyä. Lisäksi vähintään kerran lukuvuodessa annetaan arvio oppilaan käyttäytymisestä.”
Olen aiemmin blogiteksteissäni Tiedon, ymmärryksen ja taidon arviointi sekä Opetamme siten kuin arvioimme nostanut esiin, mitä kautta oppimisen voi nähdä, jotta ylipäätään
voin arvioida.
Oman lukuvuositodistukseni kansi vuodelta 6. luokka. Aika retroa. |
Nyt kollegan kanssa kuitenkin pohdin, että lausunnoissa
tavoitteiden täyttymisen tulisi näkyä entistä selkeämmin. Ei riitä, että
kuvailen oppimistilanteita tai sitä, millä tavalla oppilas on tehnyt vihkotöitä
tai miten hän on suoriutunut kokeesta, peitenimeltään jaksokertauksesta. Opettaja
kyllä kertoo lausunnossa oppilaan edistymisestä ja työskentelystäkin,
mutta pelkkää kuvausta vihkotyöskentelystä, koemenestyksestä ja
tuntiaktiivisuudesta ym. ei ole syytä kirjoittaa. Lausunnossa tulisi näkyä se,
millä tavalla oppilas on saavuttanut opetussuunnitelmassa esitetyt tavoitteet.
Vihkotyö, kokeet ja muut näytöt ovat vain välineitä osoittaa, että
oppilas on oppinut.
Mitä lausunnon kirjoittaminen vaatii opettajalta?
Aloin pohtia, mitä lausunnon kirjoittaminen oikeastaan
vaatii opettajalta. Kyllä se vaatii tutkijantaitoja. Opettaja kerää aineistoa
koko vuoden ajan, luokittelee aineistonsa oppilaskohtaisesti, vertaa oppilaan työn
jälkeä edellisiin suorituksiin, suhteuttaa näkemänsä opetussuunnitelman
tavoitteisiin ja hyvän osaamisen kriteereihin. Opettaja tarkastelee omia
muistiinpanojaan tuntityöskentelystä, palauttaa mieleen oppituntikeskusteluja,
katsoo poissaololukuja. Opettaja tekee kaikkensa, jotta hän saa koko kuvan
mieleensä.
Opettajan ei kuitenkaan mielestäni tulisi kirjoittaa tätä
kuvaa lausuntoon, vaan nostaa ajattelunsa yhtä askelta ylemmälle tasolle. Hänen
tulisi miettiä, mitä kaikkea hänen yhdestä oppilaasta kokoamansa aineisto
kertoo oppilaan osaamisesta. Analysoinnin ja erittelyn jälkeen hän tulkitsee
aineistoaan oppimisen näkökulmasta kysymyksenään: Kuinka hyvin
oppilas/opiskelija on saavuttanut oppimisen tavoitteet? Hän tekee johtopäätökset ja kirjaa ne lausuntoon. Pelkkä aineiston
kuvaaminen ei nosta opettajan ajattelun tasoa lausunnossa. Oppilas ja hänen vanhempansa pystyvät kyllä kotona
laittamaan kaikki kirjalliset näytöt keittiön pöydälle ja miettimään, menikö
kaikki ihan nappiin.
Jos opettaja tyytyy kuvailemaan tehtyä työtä, oppilas saa
selville, mitä opettaja ajattelee hänen suorituksistaan. Jos opettaja kertoo,
millä tavalla tavoite on saavutettu tai saavutettavissa edessään olevan
aineiston perusteella, oppilas saa selville, millä tavalla hän voi kehittyä
oppijana.
Eikö voitaisi pitää pari opepäivää tästä aiheesta!? Miten te opettajat selviätte tästä?
***************************************************************************************
Otetaanpa
esimerkki:
Jos lausunnon haluaa kirjoittaa kuudennen luokan
tavoitteiden toteutumisen näkökulmasta, jotenkin pitäisi sanallistaa se, miten
seuraavat tavoitteet (T-koodit alla) toteutuvat. (Hyvän osaamisen kriteereissä kerrotaan, mitä oppilaan tulisi osata kuudennen luokan päätteeksi saadakseen arvosanaa 8 vastaava arviointi.)
Vuosiluokka 6
S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminenT1 vahvistaa oppilaan taitoa toimia erilaisissa viestintäympäristöissä siten, että hän pystyy rakentavaan ja vastuulliseen mielipiteen ilmaisemiseen ja vuorovaikutukseenT2 ohjata oppilasta huomioimaan viestinnässään vuorovaikutuskumppanin tarpeita ja omien kielellisten ja viestinnällisten valintojen vaikutuksiaT3 ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään aiempaa monipuolisemmin draaman avulla kehollisia ja äänellisiä ilmaisukeinoja käyttäen ja harjoittaa oppilaan taitoja toimia erilaisissa viestintä – ja esitystilanteissaT4 vahvistaa oppilaan myönteistä viestijäkuvaa, halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissaS2 Tekstien tulkitseminenT5 edistää oppilaan lukutaidon sujuvoitumista, kehittää, tekstin ymmärtämisen taitoja ja strategioita sekä harjaannuttaa tarkkailemaan ja arvioimaan omaa lukemistaanT6 tutustuttaa oppilas lasten- ja nuortenkirjallisuuteen, kehittää monimuotoisten tekstien erittelyn ja tulkitsemisen taitoja, laajentaa oppilaan sana- ja käsitevarantoa sekä edistää hänen ajattelutaitojaanT7 ohjata oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tekstiympäristöjen käyttöön ja tiedon luotettavuuden arviointiinS3 Tekstien tuottaminenT8 rohkaista kokemusten ja ajatusten ilmaisemiseen ja vahvistaa myönteistä kuvaa itsestä tekstien tuottajanaT9 auttaa oppilasta kielentämään ajatuksiaan [TUKI] ja harjaannuttaa kertomaan ja selostamaan tapahtumia, kuvaamaan ilmiöitä ja esittämään omia näkemyksiäänT10 edistää oppilaan kirjoitustaidon sujuvoitumista käsin ja koneella kirjoitettaessa ja vahvistaa kirjoitetun kielen perusrakenteiden ja oikeinkirjoituksen tuntemustaT11 kehittää oppilaan tekstin tuottamisen prosesseja ja tarjota mahdollisuuksia palautteen saamiseen ja antamiseen, ohjata ottamaan huomioon tekstin vastaanottaja sekä toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaenS4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminenT12 vahvistaa oppilaan kielitietoisuutta, innostaa häntä tutkimaan ja tarkkailemaan kieltä ja sen eri variantteja ja harjaannuttaa käyttämään käsitteitä, joiden avulla kielestä ja sen rakenteista voidaan puhuaT13 vahvistaa oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä ja ohjata arvostamaan lähiympäristön kulttuureja ja kieliä ja luoda mahdollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustumiseen sekä omien esitysten tuottamiseenT14 kannustaa oppilasta laajentamaan tekstivalikoimaansa ja lukemaan ja arvostamaan lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä rohkaista lukuelämysten jakamiseen
***************************************************************************************
Ihan miettimättä en tästä keväästä selviä. Onneksi on
tullut tankattua opsia läpi tässä aika monta kertaa – sattuneesta syystä.
***************************************************************************************
Sitten on tietenkin opettajan henkilökohtainen kannustusviesti oppilaalleen. Oi niitä aikoja. On muuten tarvittu tätäkin lausetta moneen kertaan. |
Kommentit
Lähetä kommentti