ACTS-projektin esittely
Kolmivuotista
(2015–2018) luovan ajattelun taitojen tunnistamisen (Acknowledging
Creative Thinking Skills -projektia) projektia rahoittaa
Erasmus+-ohjelma. Projektissa kehitämme uudenlaisen lukion
kansainvälisen päättödiplomin, joka Suomessa voidaan ottaa käyttöön kansallisen
ylioppilastutkinnon rinnalle.
ACTS-projektin tavoitteena on luoda kaksi lukiotutkintoa, toinen 14–16-vuotiaille (steinerkoulussa vuosiluokat 9 ja 10) ja toinen 16–18-vuotiaille (steinerkoulussa vuosiluokat 11 ja 12) nuorille. Tutkinnon tasoja on kaksi, sillä ne myötäilevät Englannin koulutusjärjestelmän tasoja 2 UK (= taso 3 European Qualification Framework) ja 3 UK (= taso 4 EQF), mutta ne on suunniteltu vastaamaan myös jokaisen mukana olevan maan kansallisia opetussuunnitelmavaatimuksia. Tason 2 ACTS-diplomin saa Suomessa lukion ensimmäisen vuosiluokan jälkeen ja tason 3 ACTS-diplomin lukion oppimäärän suorittamisen jälkeen.
Lukiotutkinnoissa
on poikkitieteellinen lähestymistapa. Tutkintoon johtavan koulutuksen
pedagogisena tavoitteena on rohkaista opiskelijoita ajattelemaan yli
perinteisten oppiainerajojen ja kehittämään asiayhteyksien tajua sekä
luovaa ajattelun taitoa läpi koko opetussuunnitelman. ACTS-diplomiin
johtavassa tutkinnossa korostuu itsenäinen projektityöskentely, mikä
kehittää opiskelijoiden vastuunottoa omasta oppimisesta.
Erasmus+-organisaatio arvioi Erasmus+-hakemukset laajasti. Arvioitsijoiden mukaan hakemuksemme oli “eteenpäin
suuntaava, erittäin strateginen ehdotus -- joka perustuu tutkimukseen
ja kunnianhimoisen tuloksen vankkaan analyysiin.” Lisäksi sen nähtiin
sisältävän “uudenlaisia opiskelijoita motivoivia työskentelytapoja” ja että se on “erittäin luotettava, pätevä ja toistettavissa oleva vaihtoehto”.
Missä koulussa tutkinnon voi suorittaa?
ACTS-diplomin
voi suorittaa missä tahansa maassa niissä kouluissa, joka on
kiinnostunut toteuttamaan ACTS-diplomiin johtavaa opetussuunnitelmaa.
Päävaatimus kouluille on, että niillä on tahto innovatiiviseen
lähestymistapaan opettamisessa ja oppimisessa, kiinnostusta opettaa
laaja-alaisesti integroitua opetussuunnitelmaa. Lisäksi koululla on
oltava rohkeutta poikkitieteelliseen lähestymiseen opetuksessa, jossa
opiskelijat haastetaan ajattelemaan luovasti, näyttämään
aloitteellisuutensa sekä ottamaan ison vastuun omasta oppimisestaan.
Miksi luovat ajattelun taidot?
Monet
raportit työnantajilta ja tutkimuslaitoksista (mm. Perimiter Institute
for Theoretical Physics) kertovat, että vaikka monilla lukion/yliopiston
päättävillä nuorilla on tutkintonsa, heillä ei ole työelämätaitoja.
Työnantajat ovat huomanneet, että monissa maissa koulutus ei onnistu
kehittämään nuorissa ihmisissä kommunikointitaitoja, kykyä
ryhmätyöskentelyyn, kykyä luovaan ajatteluun ja tilannetietoisuutta.
ACTS-projekti on yritys vastata ongelmaan.
Tutkijat ovat havainneet, että menestykselle on oleellista joukko luovia ajattelun taitoja, esimerkiksi:
Kontemplaatio (kyky pidättäytyä ennakkoluuloista ja arvostelusta)
ja
Heuristinen ajattelu / improvisaatio (kyky toimia uudessa tilanteessa yrityksen ja erehdyksen kautta valmiina epäonnistumaan)
ACTS-diplomien tarkoituksena on tukea opiskelijoiden kykyjen kehitystä ja havaitsemista seuraavilla ydinosaamisalueilla:
- Itsetietoisuus: Tunnistaa omat tunteensa, arvonsa, vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
- Itseohjautuvuus: Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan omien tunteiden ja käyttäytymisen hallintaa.
- Sosiaalinen tietoisuus: Osoittaa ymmärrystä ja empatiaa muita kohtaan.
- Ihmissuhdetaidot: Ihmissuhdetaidoilla tarkoitamme kykyä muodostaa myönteisiä ihmissuhteita, kykyä työskennellä yhdessä ja ratkaista tehokkaasti konflikteja. Tämä jos jokin taito on tulevaisuuden ydintaito!
- Vastuullinen päätöksenteko ja toiminta: Vastuullinen päätöksenteko ja toiminta tarkoittavat tietoisia, eettisiä ja rakentavia oman elämän ratkaisuja ja niiden mukaan toimimista.
Tavoite
on vahvistaa itsenäisyyttä, itsetuntoa, uteliaisuutta,
ongelmanratkaisukykyä ja tahtoa, innovatiivisuutta, mielikuvitusta ja
itseohjautuvuutta.
Arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan koko potentiaali: formaali, informaali ja non-formaali oppiminen.
Ketkä ovat mukana?
Projektiin osallistuvat:
- Steiner Waldorf Schools Fellowship (UK),
- Sammenslutningen af frie Rudolf Steiner skoler i Danmark (Denmark);
- Steinerskoleforbundet (Norway);
- Steinerkasvatuksen liitto (Finland)
- Crossfields Institute (UK).
Näiden
viiden järjestön lisäksi on yhteensä noin 50 opettajaa kaikista
osallistujamaista ollut tiiviisti mukana työstämässä ACTS-diplomin
opetussuunnitelman rakennetta, arvopohjaa ja pedagogista sisältöä.
Missä vaiheessa prosessi on?
Projektin
ensimmäinen vaihe päättyi joulukuussa 2016. Sen aikana on järjestetty
sarja kansainvälisiä tapaamisia Britanniassa, Suomessa, Tanskassa ja
Norjassa. Yhteisessä työskentelyssä oli mukana noin 50, eri
oppiaineryhmiä edustavaa opettajaa keskustelemassa ja pohtimassa miltä
innovatiivinen, luova opetussuunnitelma heidän oppiaineestaan näyttäisi.
Yhteinen ymmärrys opetussuunnitelman painopistealueista on vallinnut
useimmilla aihealueilla yli kulttuuri- ja maarajojen.
Talvella
2017 Crossfields Instituutti työstää tästä materiaalista ACTS-diplomiin
johtavan kansainvälisen toisen asteen opetussuunnitelman.
Laadukkaan
tutkinnon lisäksi koulutuksen tavoitteena on haastaa oppilaita
ajattelemaan luovasti ja samalla antaa mahdollisuuden työskennellä omien
kiinnostuksen kohteidensa ja vahvuuksiensa kautta.
Mitkä oppiaineet kuuluvat ACTS-diplomin opetussuunnitelmaan?
Opetussuunnitelma sisältää:
- Äidinkielen ja kirjallisuuden
- Matematiikan
- Luonnontieteet
- IT:n
- Liikunnan
- Vieraat kielet
- Humanistiset aineet
- Taito- ja taideaineet
- Esittävät taiteet
Opetussuunnitelmassa on myös oma Itsenäisen projektin moduuli sekä erillinen Luovien ajattelun taitojen moduuli, jotka yhdistävät laaja-alaisesti kaikkia opetussuunnitelman alueita.
Voiko lapseni käyttää ACTS-diplomia hakiessaan yliopistoon?
ACTS-diplomiin
johtava tutkinto on tasoltaan ja laajuudeltaan vastaava kuin Britannian
HE (Higher Education) -tutkinto. ACTS-diplomi toteutetaan Suomessa
toistaiseksi ylioppilastutkinnon rinnalla. ACTS-diplomilla voi hakea
kansainvälisesti jatkokoulutukseen Lissabonin sopimuksen nojalla.
Mikä on ACTS-diplomin ja koulutuksen kustannusarvio?
Tavoitteemme
on, että kustannukset pysyvät samassa linjassa lukio-opintojen
kustannusten kanssa. Koska projektia organisoi voittoa tavoittelematon
yhdistys, pyrimme vain kattamaan kulut. Suunnittelemme kouluille ja
opiskelijoille rekisteröintimaksua diplomia varten, mikä on tavallista
mille tahansa saman tason tutkinnolle. Tässä vaiheessa on liian aikaista
määritellä rekisteröintimaksun suuruutta.
Milloin ACTS-diplomi on käyttöönottovalmis?
Tarkoituksemme on lanseerata diplomi käyttöön vuonna 2018.
Tarvitaanko opettajankoulutusta?
Kaikki
ACTS-diplomin tavoitteiden ja arvioinnin mukaisesti opettavat opettajat
koulutetaan ACTS-opettajankoulutusohjelmassa. Koulutus on osa-aikainen,
oman työn kehittämiseen painottuva kokonaisuus, jonka laajuus on noin
500 tuntia kahden vuoden aikana. Crossfields International University
partnership sertifioi korkeakoulutasoisen opettajankoulutusohjelman.
Keneen voin olla yhteydessä?
Jos haluat tietää lisää, suosittelemme, että otat yhteyttä maasi yhteyshenkilöön:
Suomi
Steinerkasvatuksen liitto
Kommentit
Lähetä kommentti