Omenasta joutsen - Sanallisen arvioinnin malleja



Omenasta tulikin joutsen.
ACTS-projekti jatkuu! 12 opettajaa Suomesta, Norjasta, Tanskasta ja Englannista kokoontui viikon ajaksi luomaan arviointikäytänteitä ACTS-diplomia varten.  Testasimme monenlaisia arviointimalleja. Mietimme, vastaavatko sanamuotomme arviointikriteerien täyttymisen ilmaisemisen tavoitetta ja noudattavatko sanamuotomme arvioinnin periaatteita. Monia Englannissa kokeilemiamme asioita voi soveltaa myös yläkouluikäisten kevään todistuslausuntoihin. Tervetuloa kokeilemaan ja testailemaan! Mitään rakettitiedettä tämä ei ole. Paljon jo osaamme.

Arvioinnilla on kriteerit. Esimerkiksi hyvän osaamisen kriteerit määritellään opetussuunnitelmassa kuudennen ja yhdeksännen vuosiluokan päätteeksi. Lukion opetussuunnitelmassa kriteereitä ei ole määritelty, mutta niiden olemassaolon tarve nousi esiin viime viikolla Karvin tiedotteessa matematiikan oppiaineen päättöarvioinnin eroavaisuuksista. Hyvän lukion päättöarvosana 5 vastaa huonon lukion päättöarvosanaa 9. Mielenkiintoista. Miten sanallistamme arvioinnin?

Kriteereiden lisäksi arvioinnissa noudatetaan periaatteita (assessment principles). OPH:n sivuilla kerrotaan lukiokoulutuksen arvioinnin yleiset periaatteet, mutta ACTS-viikolla totesimme periaatteista muun muassa seuraavaa:

Periaatteisiin kuuluu, että opettaja
  • käyttää opiskelijan nimeä, palautteen on kohdattava opiskelija henkilökohtaisesti
  • kertoo, miten opiskelija saavutti arviointikriteerit
  • kirjoittaa rakentavasti
  • tukee opiskelijan taitojen kehittymistä eteenpäin esimerkiksi sanomalla: “Seuraava askel voisi olla…”
  • kertoa sekä saavutetut että saavuttamattomat tavoitteet– edelleen rakentavasti ja keskittyen enemmän positiiviseen kuin negatiiviseen palautteeseen ja
  • selittää selkeästi vaadittavat tehtävät, jos suoritusta pitää täydentää

Jos kaikki ei olekaan mennyt, kuten olisi pitänyt, oppilaan on itse tehtävä ekstratyö saavuttaakseen tavoitteensa. Opettaja auttaa tavoitteen saavuttamista esittämällä oppilaalle esimerkiksi täydentäviä kysymyksiä. Opettaja asettaa uudet kohteet, tehtävät ja palautuspäivämäärät. 

Testasimme neljää erilaista sanallisen arvioinnin kaavaketta ja lomaketta: 

1. Palautelomaketta
2. Havainnointi- ja palautelomaketta
3. Formatiivista palautetta
4. Arviointikaavaketta 




Lomakkeissa ja kaavakkeissa on paljon samoja asioita, mutta tarkoituksena olikin lisätä ymmärrystä siitä, mitä ja millä tavalla sanallistamme arvioinnin mahdollisimman läpinäkyvästi. Opiskelijan on saatava tietää, mihin arviointi perustuu. Enimmäkseen se perustuu opettajan tekemiin havaintoihin ja valmiiseen tuotteeseen - kuten vaikka omenajoutseneen. Lomakkeita muokataan vielä projektin edetessä, mutta mikäli haluat kokeilla jotain tai kaikkia näistä, laita minulle sähköpostia, lähetän ne sinulle tekstitiedostona.


Rachelin omenajoutsen onnistui tavoitteiden mukaisesti.
Harjoitellaan! 
Saimme tehtäväksi leikata omenasta joutsenen.
Opettaja näytti mallia kerran, jonka jälkeen saimme aloittaa. Tehtävä voisi kuulua vaikka kuvataiteen oppiaineen sisälle muovailuun. Pareittain havainnoimme toisiamme työn teossa ja kirjasimme ylös havainnot sekä mietimme, miten havainnoissa näkyy kriteerien täyttyminen (kriteerit otimme kuvataiteen opsista ja luovan ajattelun määritelmistä). Voi kuulkaa, opiskelijana olo ei ole yhtään helppoa! Se tunne, kun tietää olevansa havainnoitavana, ei ole järin hieno. Kuitenkin opiskelijan tulee aina tietää, milloin häntä arvioidaan ja millä kriteereillä. Käsi tärisi heti, kun tiesi kaverin havainnoivan. Miten arvioinnin voi ikinä tehdä luomatta paineita? Parini Rachel teki hienon joutsenen, hän on mestari omenanveistämisessä.

Nopeassa havainnointi- ja kirjoitusharjoituksessa sain aikaan seuraavan tekstin, jonka käänsin harjoituksen jälkeen parilleni. Harjoitusalustana oli havainnointi- ja palautelomake.



Toinen ryhmä harjoitteli arviointia paperinleikkauksen avulla. Harjoittelimme myös ryhmäkeskustelun ja draamaesityksen arviointia sekä muotoilemaan oppimistehtäviä, joissa mahdollistamme opiskelijalle sekä oppiaineen tavoitteiden että luovan ajattelun taitojen toteuttamisen. Niistä sitten vaikka seuraavassa blogitekstissä.


Kommentit

  1. Nuorin lapseni tilasi omenajoutsenia synttäreilleen. Pidätkö kurssin oppimastasi? Olen kuullut että opettaessaan oppii parhaiten 😂🤣

    VastaaPoista
  2. Muistankohan vielä, miten meni. Enköhän. :) Omenia vaan evääksi seuraavaan kokoukseen, viipaloidaan ne joutseniksi.

    VastaaPoista
  3. Sovittu. Kirjoitus oli muuten taas ihan paikallaan! Kiitos!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti